Велошини: сліки vs. шини з протектором

 

Велошини: сліки vs. шини з протектором

Водії легкових автомобілів знають, що слікові шини забезпечують найкраще зчеплення та кращу керованість. Й через 60 років після того, як сліки вепрше проїхали трасою, з'явилися й велосипедні покришки такого типу.

Краще зчеплення з дорогою

Покришка - найважливіша частина колеса велосипеда, яка забезпечує зчеплення з поверхнею, додаткову амортизацію. Всі прискорення, гальмування та зусилля при педалюванні передаються асфальту через крихітну ділянку покришки - контактну площу - місце зустрічі гуми з дорогою. Коли сила, яка діє на колесо, перевищує силу зчеплення між шиною і асфальтом, відбувається проковзування колеса.

 

 Автомобільні шини Pirelli P Zero Soft Yellow

 

Отже, як ми можемо покращити зчеплення з дорогою?

Максимально збільшивши площу контакту колеса з поверхнею. Уявіть собі це так: коефіцієнт тертя між шиною і дорогою однаковий - чи то у вас гігантські 2,5-дюймові або ж тонкі 19-міліметрові шини (за умови, що вони зроблені з того ж матеріалу). Але оскільки більша шина буде мати більшу контактну площу, ваше проходження поворотів/прискорення/гальмівні сили будуть розподілені по більшій частині поверхні, тим самим зменшуючи ймовірність перевищення тертя між двома поверхнями. Великі шини покращують зчеплення завдяки більшій контактній площі, гладкі шини покращують зчеплення завдяки ефективному використанню кожного міліметра такої контактної площі.

На шині з протекторами всі ці маленькі канавки і канали, які, здається, сприяють кращому зчепленню, фактично заважають цьому, тому що вони не торкаються асфальту. Подумайте лише, якщо протектори займають 10% поверхні шини, то і контактна площа такої шини на 10% менша, ніж у сліків такого ж розміру.

 Заднє колесо Pure Fix Roosevelt

Шини з протектором схильні до деформації під вагою велосипеда, райдера і його зусиль. «Протекторні порожнечі» значно деформують шини, і оскільки гума «відштовхується» від дороги з меншою енергією, ви втрачаєте ефективність руху. Сліки менше деформуються через відсутність протекторів, тому ви відчуває менший опір при коченні.

 

 Велосипедні сліки Thickslick

 

Що з вологою?

Так, вода робить речі більш слизькими. Але під час дощу сліки стають не більш слизькими, ніж протекторні шини (за умови, що вони з одного матеріалу). Фактично, через більшу контактну площу сліки забезпечують краще зчеплення з вологою поверхнею, ніж шини з протектором, тому що в той час, як вода знижує коефіцієнт тертя, вона розподіляється ширшою контактною площею сліків.

Але як щодо ковзання по поверхні води? Після вивчення купи матеріалів про майстерність водіння авто та після багатогодинного перегляду відео про управління автомобілем, лякає навіть думка експлуатації автомобіля під час дощу. Якщо ви рухаєтеся занадто швидко, ви можете “послизнутись” та обов'язково втратите керування. Ось чому автомобільні шини мають такі глибокі канали для відводу води з-під них.

Але як щодо велосипедних шин?

Є кілька причин чому вам не потрібно турбуватися. По-перше, форма автомобільної шини і форма велосипедної шини істотно відрізняються. Автомобільна шина широка і завжди котиться вертикально, в результаті площа контакту з поверхнею схожа на великий прямокутник із закругленими кутами. Велосипедна шина - вузька і закруглена, тому велосипедні шини мають площу контакту схожу на вузький овал. Ця овальна форма набагато краще «проштовхує» воду до боків шин і фактично унеможливлює скупчення води під колесом, яке може привести до ковзання.

 

Контактна площа автомобільних та велосипедних шин

Але якщо ви могли б «відштовхнути» воду? Велосипедні шини працюють при набагато більш високих тисках, ніж автомобільні шини (типова велошіна накачана до 70-100 фунтів на кв. дюйм, а типова автомобільна шина накачана до 30-35 фунтів на кв. дюйм). Більш високий тиск велошіни не лише покращує «виштовхування» води з-під шини. Ми можемо розрахувати швидкість, яка необхідна для того, щоб катастрофічно посковзнутися на вологій поверхні, приймаючі до уваги тиск у шинах (дякуємо NASA, ФАУ та їх божевільним аерокосмічним покришкам). Швидкість, з якою ковзання по поверхні води стає проблемою, в 9 разів перевищує квадратний корінь тиску в шинах в фунтах на квадратний дюйм.

Таким чином, звичайний автомобіль при тиску в шинах 35 фунтах на кв. дюйм, може “посковзнутись” на вологій поверхні при швидкості 87 км на годину. На велосипеді ж доведеться їхати зі швидкістю від 120 км на годину (до 70 фунтів на квадратний дюйм) до 145 км на годину (при 100 фунтів на квадратний дюйм) (безумовно не варто намагатися досягти такого прискорення під час дощу).

Поки така швидкість на велосипеді для вас недосяжна, вам не потрібно боятись “посковзнутися” на вологій поверхні.

Висновок

Сліки ефективніші, ніж шини з протекторами, у них найменший опір коченню, вони добре утримують байк на асфальті. Ці ж характеристики роблять сліки кращими й на вологій дорожній поверхні.

Все ці особливості сліків чомусь досить складно пояснити, тому в веломагазинах ви частіше зустрінете шини з протекторами - маленькими, неглибокими сходинками, які імітують шину автомобіля. Вони виглядають більш надійними, але на справді не є такими, так як забезпечують менше зчеплення з поверхнею та гальмують кочення, фактично, позбавляють такого цінного контакту з дорогою при поїздках містом.

Тож сліки чи шини з протектором? Тепер у вас є вся необхідна інформація. Право вибору за вами. Покращуйте свої покатухи містом!

Оригінальна стаття Pure Cycles: https://goo.gl/zDXbRp